CV Dalila Dalléas Bouzar

EDUCATION

2003-1998….DNSAP, Ecole Nationale Supérieure des Beaux-Arts de Paris
1997-1994….Biology degree, Université Pierre et Marie Curie, Paris

EXHIBITIONS
(selection) (S=Solo)

2018
Atlantique noir, Dakar Bienial Off, Cécile Fakhoury gallery
TheMatter, Dakar Bienial Off
1-54 African Art Fair – Marrakech, Cécile Fakhoury gallery
Fusions, Espace Saint-Rémi, Bordeaux
BB’, Ventilator Projektraum, Berlin
Empreintes#2, Fête de l’estampe, Bordeaux

2017
30e édition des Instants Vidéo, Marseille
Mix[cités], galerie GVCC, Casablanca, Morocco
Art Paris Art Fair, galerie Cécile Fakhoury, Abidjan
Festival international d’art vidéo de Casablanca, Morocco
Flash !, galerie DX, Bordeaux
Wac, Week end art contemporain, CAPC, Bordeaux
AnneXAfrique, Rocher Palmer, Bordeaux

2016
In her room, galerie Cécile Fakhoury, Abidjan Côte d’Ivoire (S)
1:54 Contemporary African Art Fair, Cécile Fakhoury gallery, London
Réenchantements, Biennale de Dakar, Senegal
Who’s dream, Zaad, Bordeaux
Excalibitur, St Martin 18, Lausanne, Suisse
Envie d’identité, performance Festival, Bordeaux
Group Show, Galerie Mamia Brétesché, Paris
2015
Hoor’s dream and Soléman, Mamia Brétesché gallery, Paris (S)
Yesternow, Baalhaus Naunynstrasse, Berlin
Beiruth Art Fair, galerie Mamia Brétesché, Liban
2014
Liberté, mon amour – le prisonnier politique et son combat, fête de l’humanité, Paris
Malaïka, Street Art, Brossac cdc4b, France
Rivages, Centre culture Espinoa, Charente, France (S)
2013
Körnelia – Goldrausch 2013, Galerie am Körnerpark, Berlin Art Week
A nos pères, galerie 2.13pm, Paris
2012
Algérie Année 0, Médiathèque Nelson Mandela, Vitry sur Seine, Fr (S)
Topographie des Terror, Listros Gallery, Berlin (S)
Algérie Année 0, French Cultural Center of Oran, Algeria (S)
Amnésia, Karima Célestin Gallery, Marseille, France

2011-2006
Nomadics-Settled, Kunstraum Kreuzberg Bethanien, Berlin
Here and Now…Amnésia, Savvy contemporary, Berlin
Dakar Biennial, Senegal
Joburg Art Fair, South Africa
Short-lived installation, Tate Modern, London
No name fever, Världskulturmuseet, Göteborg, Sweden
Et ils se connurent, Peter Herrmann Gallery, Berlin (S)

DISTINCTIONS
2013….Postgraduate Goldrausch Kunstlerinnenprojekt, Berlin
2003….Marcel Bleustein-Blanchet Vocation Foundation winner
Grant of Youth and sport Minister for the project: Women painting workshop, Algeria
1999….Paris town council Grant for the project: Go in search Penguins- trek in Falkland Islands

RESIDENCY
2018….saffca.com, Johannesburg, South Africa
2011….Institut français, Pointe-Noire, Congo
2004….Oran, Algeria, sponsored by Algier French Cultural Center
2003….Staro Selo Museum, Serbia

COLLECTION
Les nouveaux collectionneurs (conseil régional de marseille) | Solange et Jacques Azibert | Eric Decelle | Lazaar Foundation | Museum Staro Selo | World Bank Foundation

BIO
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— english —

Before devoting myself to art, I studied biology. My first artistic act was to break with the scientific vision of the world. For that, I trekked in the Falkland Islands observing penguins. I lived this adventure as a manifesto of my art as a way to think the world.

After graduating from the Art school in Paris, I taught painting through workshops I organized for women in Algeria, where woman expression and freedom are often restrained. Meanwhile, my painting “scène d’amour” exhibited in Världskulturmuseet of Göteborg was censored after pressure from local muslim community. These two experiences made me realize the important impact art can have on the world.

Berlin, where I lived several years, inspired me through its history and memorials. I developed a reflection on the memory of the wars in Algeria. A book, “Algeria, Year 0”, exhibitions/discussions in Europe and Africa, were the results of this work.
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— français —

Alors étudiante en licence de biologie, je participe à des ateliers d’arts plastiques à Berlin dans la villa Marlier où s’est tenue en 1942 la conférence de Wansee. Je décide alors de me consacrer à l’art totalement.

Après mon diplôme de l’École des Beaux-Arts de Paris, je pars en Algérie y donner des cours de peinture réservés aux femmes, soutenu financièrement par la fondation Bleustein blanchet et l’Institut français.

Entre 2010 et 2014, je vis à Berlin où je suis sélectionnée par le prestigieux Goldrausch kunstlerrinnen Projekt qui permet aux artistes de perfectionner leurs outils professionnels.

En 2011, je retourne en Algérie pour développer une réflexion sur la mémoire traumatique de la guerre. Un livre est édité, Algérie Année 0, présentant mes dessins et textes d’auteurs.

Je suis toujours revenue à l’Afrique et je continue d’y tisser des liens, dernièrement avec la galerie Cécile Fakhoury à Abidjan et avec des artistes de différents pays.

Artworks in the SAFFCA Collection